קיץ, חום וכאבי ראש
 
כשמגיע הקיץ עלולים להתגבר גם כאבי הראש. החום, האור החזק ולעיתים השינוי במזג האוויר עצמו יכולים להיות גורם לכך. בנוסף, כאבי ראש יכולים להיות סימן להתפתחות מכת חום שהינה תופעה בעלת סיכון וחשוב להכירה.
דר' אמנון מוסק
מנהל המרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים

הקיץ בישראל עם החום הרב, הלחות הגבוהה ואור השמש המסנוור מהווים עבור חלק מהאנשים גורם להתפתחות כאבי ראש. בקיץ נוטים גם רבים מהאנשים לצאת פחות החוצה ולשהות בסביבה ממוזגת, שלעיתים מהווה בעיה כשלעצמה.  הקשר בין שינויי מזג אוויר והסיבות לכאבי ראש נלמד במחקרים רפואיים והמידע שקיים והמלצות איך למנוע התפתחות כאב ראש בקיץ מוצגים בכתבה לפניכם.


מזג האוויר ומיזוג האוויר

הקשר בין שינויים במזג האוויר ותופעות גופניות אינו ברור לחלוטין. עם זאת לא מעט אנשים יכולים לנבא את מזג האוויר על פי כאבים או תחושות אחרות ונראה שאנו בהחלט מגיבים לשינויים בלחות, בלחץ הברומטרי, ולטמפרטורת הסביבה. במחקרים רפואיים בהם נבדקה השפעת מזג האוויר על אנשים הסובלים ממיגרנה, נמצא שלפחות במחצית מהאנשים היו למזג האוויר השפעות על התפתחות הכאב. בחלק מהמחקרים נמצא שמזג אוויר קר ויבש היה גורם גדול יותר לכאבי ראש מאשר מזג אוויר חם ולח. אצל 14% מהנבדקים התפתחה מיגרנה בגלל השינוי עצמו בטמפרטורה, בלחות או בלחץ הברומטרי (ללא קשר מה הייתה מידת השינוי). אחרים הושפעו מהלחץ הברומטרי במהלך 2 הימים לפני התפתחות כאב הראש.
השהייה בסביבה ממוזגת עלולה להוות בעיה גם היא מכמה סיבות. האוויר במערכות ממוזגות טרי רק בחלקו. הוא כולל לכן מידות שונות של גזים המצטברים בו ושונות מאוויר טרי. יש אנשים שרגישים מאוד לשינויים אלו ושהייה במשרדים עם מערכות מיזוג סגורות גורמת להתפתחות כאב ראש עמום המלווה בהרגשה של ראש כבד. אם אתם יושבים במקום בו יש משבי רוח קרים של מערכת המיזוג, אלו יכולות לגרום למתח שרירי במיוחד בצוואר ושכמות שיכול להיות סיבה להתפתחות כאב ראש. ההמלצה למי שסובל מתופעות אלו היא לנסות לשמור על אוויר טרי- חלון פתוח ולו במעט, לצאת לשאוף אוויר מדי פעם ולהימנע מחשיפה למשבי הרוח.

 
 אור חזק, חום וכאב ראש 
 
עבור חלק מהסובלים מכאבי ראש, הקיץ מהווה תקופה קשה. חלק מהפונים למרפאה ממש פוחדים מהקיץ ומספרים שאצלם השהייה בחוץ ביום חמסין יכולה להסתיים בכאב ראש! נראה שמרבית אלו שיש להם נטייה לפתח כאבים על רקע זה סובלים ממיגרנה. הגורמים לכך הם כנראה השילוב של החשיפה לחום, ולקרינה מאור השמש החזק שיכולים להביא להרחבת כלי דם והפעלה ניכרת של שריר הפנים במאמץ לצמצם את העיניים. חלק גדול מהאנשים הסובלים מכאבי ראש רגישים מאוד לשינויים באורח החיים ובמיוחד לשינויים פתאומיים (כמו עודף או חוסר שינה ואכילה לא סדירה) והיציאה מהבית והחשיפה החדה לחום יכולה להיות גורם דומה.
מה לעשות:
רבים מאתנו נוהגים בימים חמים ללבוש בגדים קלים, מכנסיים קצרים וגופיות, כדי להקל את עומס החום. לעומת זאת, אצל אנשים החיים במדבר דרך ההגנה מהחום והאור החזק שם היא דווקא על ידי התכסות בבגדים מכף רגל ועד ראש! בהתאם, אני ממליץ למי שגורמים אלו מעוררים אצלו כאב ראש להתכונן כיאות לפני חשיפה להם: חבשו כובע רחב שוליים. מטרת הכובע היא להגן על הראש מפני השמש אבל גם למנוע את חדירת הקרינה ככל האפשר. נסו ללבוש בגדים שיכסו את הגוף ויגנו עליכם מפני השמש והשתמשו במשקפי שמש כהות ורחבות שמונעות חדירת אור גם מהצדדים. שתייה מרובה וקרירה לפני היציאה לשמש עוזרת לגוף לקרר את עצמו ומונעת התייבשות. זכרו, שבימים חמים אין תמיד חשק לאכול ובכל זאת יש להקפיד על סדר הארוחות. 


חום, זהירות!
 
החשיפה לחום גבוה, במיוחד בקיץ, נושאת בחובה סכנה גדולה של 'מכת חום' (מכת שמש)! באופן נורמלי ותקין יוצרת הפעילות הגופנית שלנו חום פנימי. החום נוצר במהלך פעולת השרירים, התכווצות הלב, במהלך הנשימה, פירוק המזון וספיגתו ולמעשה בכל פעולה שקורת בגוף. אמנם החום הוא חיוני לתפקוד תקין של הגוף, אולם חום גבוה מדי יגרום לפגיעה בחלבונים ויזיק לרקמות הגופניות. כדי שדבר מעין זה לא יקרה, קיימים מרכזים מיוחדים במוח שתפקידם לשמור על טמפרטורה קבועה של הגוף. זו נעה סביב 37 מעלות צלסיוס. השמירה על טמפרטורה קבועה נעשית על ידי מדידה פנימית של החום שנוצר ובמידה ועבר את המידה הרצויה מופעלים מנגנונים לשחרור חום: כלי הדם הסמוכים לעור מתרחבים, הנשימה נעשית מהירה יותר וההזעה מתגברת.
אל אף שמדובר במנגנונים יעילים מאוד, הרי שחשיפה לא מבוקרת לחום גבוה יכולה לגרום לפגיעה בתפקוד מנגנוני איבוד החום והיווצרות מכת חום. הסכנה להתפתחות מצב כזה גבוהה יותר כמובן בקיץ ובמיוחד בקיץ כמו שלנו. חשיפה ממושכת לחום גבוה, גם אם לא מדובר בחשיפה ישירה לשמש, תגרום להתחממות הדרגתית של הגוף ועלולה במצבים מסוימים להביא לכשלון של מנגנוני איבוד החום של  הגוף והתפתחות מכת חום שהינה מצב מסוכן לחיים! כשלון מנגנוני איבוד החום של הגוף יכול לקרות אצל כל אחד כאשר למשל ישנה לחות גבוהה מאוד באוויר. במצב זה יכולת הגוף לאבד חום על ידי הזעה יורדת והחום מתחיל להצטבר. כאשר לא שותים מספיק במצב זה וממשיכים להזיע בכמות גדולה כדי לאבד חום, נוצר למעשה מצב של איבוד נוזלים ועד מצב שאין מספיק נוזלים כדי להזיע ושוב יצטבר החום. אם אלו מלווים בפעילות גופנית מאומצת שמגבירה את יצירת החום הפנימי, בשתיית אלכוהול, באנשים בעלי משקל גבוה, או במי שנוטל תרופות שיש להן השפעה על מערכות אלו הסכנה להתפתחות מכת חום גבוהה יותר.
סימני אזהרה להתפתחות מכת חום: כאב ראש יתחיל להציק לך. הכאב יכול להיות מלווה בהרגשה לא טובה, חוסר תיאבון, עייפות וחולשה. בתחילה תהיינה התופעות קלות ובקושי מורגשות, אבל ככל שהחום יילך ויצטבר בגוף תתגברנה התופעות עד טשטוש ואיבוד הכרה. עור הגוף ייעשה חם, אדום (פנים אדומות הן סימן מוכר למאמץ קשה), כשלון ההזעה יתבטא בעור יבש, הדופק ייעשה מהיר והאדם יהיה חם מאוד למגע. זהו מצב מסוכן מאוד ויש לטפל בו בדחיפות. אם לאחר בילוי בחוף הים או טיול בטבע בקיץ חשתם כאב ראש קל, תשישות וחוסר תיאבון הייתה לכם מכת חום קלה!
איך למנוע מכת חום: הימנעו מחשיפה ממושכת לחום גבוה! למשל גם אם הולכים לים ושוהים בצל עדיין אינכם מוגנים לחלוטין. חבשו כובע, מנעו חשיפה ישירה לשמש על ידי לבוש והקפידו על שתיה קבועה. מאמץ בתנאי חום כבד הוא מסוכן וכולל משחק מטקות על חוף הים! יש להקפיד במיוחד על מי שאינו יכול לדאוג לעצמו כמו ילדים או אנשים בעלי מגבלות.  
מה לעשות אם זיהיתם סימנם מסוג זה: במצבים קלים התרחקות ממקום החום, שתיה ומנוחה יעזרו. יש לעקוב אחר מי שמדווח על סימנם אלו ובכל מצב של חוסר שיפור או החמרה לפנות מיד לרופא לקבלת טיפול תומך.
 
 
 
דר' אמנון מוסק
סגן מנהל המחלקה לנוירולוגיה
בית חולים איכילוב, תל אביב
מרפאות לטיפול בכאבי ראש