עצות שימושיות לטיפול בכאב ראש
 
איך להתמודד לבד עם כאב הראש שלך על ידי דברים פשוטים שיכולים לעזור גם ללא תרופות: שינה אוכל ואחרים
אם אתם סובלים מכאב ראש, בשתי הכתבות הבאות תוכלו למצוא כמה כלים לטיפול בכאב.
כמעט כל אדם יודע מה זה כאב ראש. אבל אצל בערך שליש מהאנשים כאבי ראש מופיעים בצורה חוזרת במהלך חייהם והם נזקקים לצורת טיפול כזו או אחרת. הדבר הראשון שיש לעשות, אם יש לך כאב ראש שמפריע לתפקוד ומשבש את מהלך היום שלך, הוא לבצע בירור ראשוני באיזה סוג כאב ראש מדובר.
מוכרים לנו היום הרבה צורות של כאב ראש: בצד אחד של הראש או בכל הראש; בחלק הקדמי של הראש לעומת כאלו שמופיעים דווקא בעורף או בשיפולי הגלגלת; כאב עמום ומטריד לעומת כאב חזק שמשתק; כאלו שמופיעים לפעמים מול כאב כרוני קבוע, ועוד. בנוסף, יש כאב ראש שמלווה בתופעות נוספות כמו בחילות, הפרעות ראיה, נזלת ותופעות אחרות המצביעות על גורמים שונים לכאב. לא כל כאב ראש הוא מיגרנה! תפקידו של הרופא המתמחה בטיפול בכאב ראש לזהות באיזה סוג כאב מדובר ולהתאים לו את הטיפול הנכון. מניסיוני, אצל אנשים רבים ניתן להפחית בצורה משמעותית את תדירות הכאב גם על ידי שימוש בשיטות פשוטות, כשהמטרה העיקרית היא להפחית את הגורמים לכאב. עיקר הדברים נעשה בתחום השינה, התזונה, והפעילות הגופנית.

שינה, אוכל והשמירה על סדר יום קבוע
  
פעמים רבות אנו נולדים עם הנטייה לפתח כאב ראש. דבר זה מוכר לרבים שבמשפחתם עובר כאב הראש מדור לדור. עם זאת, לא מדובר במחלה גנטית ברורה ובאותה משפחה לא כולם יסבלו מכאב ראש. קרוב לוודאי שמדובר בנטייה תורשתית לכאב ראש, שמושפעת גם מגורמים לא גנטיים כמו השפעות סביבתיות. על אלו ניתן לפקח ועל ידי כך לשלוט בנטייה לפתח כאב ראש! מסתבר, שאצל אנשים עם נטייה לפתח כאב ראש, שמירה על סדר יום קבוע יכולה להפחית את תדירות הופעת הכאב. בעבר חשבו שמי שסובל מכאב ראש הם אנשים שהוגדרו מסוג A. אנשים אלו נחשבו לבעלי מרץ, לחוצים יותר, מתרוצצים, עובדים הרבה וישנים מעט. המחשבה הייתה שאולי בגלל שהם מצויים בלחץ או במתח רב יותר הם סובלים יותר מאחרים מכאב ראש. היום ברור שמתח אינו סיבה ראשונית לכאב ראש, וגם אנשים רגועים ובמנוחה מוחלטת יכולים לפתח כאב ראש. לדוגמא, דווקא בסוף שבוע, לאחר שינה טובה מופיע כאב ראש. או דווקא בזמן שיצאת לחופש, תופס אותך כאב ראש. קרוב לוודאי שהסיבה לכאב ראש במקרים אלו היא היציאה מהשגרה והשבירה של סדר היום! ואנשים כמו אלו שנחשבו סוג A הם כאלו אצלם סדר היום לא קבוע ומשתנה כל הזמן. הגוף מגיב במהירות לשינוי בסדר היום: אם ההרגל שלך הוא לישון 7 שעות בלילה מ2330 עד 630, הרי ששינה ממושכת יותר בסוף שבוע, או שינה קצרה יותר (אם למשל הלכת לבלות), או שינה אחר הצהרים בשבת, ישפיעו כך שהנטייה שלך לכאב תתפרץ וייגרם כאב ראש.
לא תמיד זו הסיבה היחידה. לדוגמא, קרה שפספסת ארוחה בגלל 'שלא היה לך זמן לאכול' ואחר כך סבלת מכאב ראש? במקרים רבים השינוי בסדר היום מלווה גם בשינוי בזמני הארוחות. אם במשך השבוע הנוהג הוא לאכול דבר מה בבוקר בשעה מסוימת, הרי שבחופשות או בסוף שבוע רבים חורגים מהשעה הרגילה, ושוב, אלו מעלים את הסיכוי שהנטייה לכאב ראש תבוא לידי ביטוי. אצל אחרים דבר דומה קורה בסוף השבוע, בגלל השעה של ארוחת ערב שבת, או אם יוצאים לבלות ואוכלים בשעות בהן ישנים בדרך כלל. כך הוא גם לגבי שתייה.

המלצות: מי שסובל מכאבי ראש כדאי לו לשמור על סדר יום קבוע ככל שאפשר. זה לא תמיד קל אך אפשרי.
שינה: לכו לישון בסוף שבוע או בחופשה באותה שעה שאתם רגילים לישון במשך השבוע. נסו לישון  במשך השבוע ובסוף השבוע אותו מספר שעות, והתעוררו באותה שעה בה אתם מתעוררים בדרך כלל! לא נשמע נעים, אך יש סיכוי שכעבור 2-3 שבועות כמות כאבי הראש שלכם תלך ותפחת. לאנשים שאינם יכולים לשמור על סדר כזה יש פתרונות נוספים המערבים שימוש בתרופות ואמצעים אחרים.
אוכל: לא הכמות חשובה לעניין זה אלא הסדר. למי שעבודתו לחוצה יש סיכוי לפספס ארוחה ודבר זה מעלה ישירות את הסיכוי לפתח כאב ראש בהמשך היום. חשוב לכן לשמור על זמני ארוחות קבועים ולתת לגוף את ההרגשה של סדר. אני ממליץ לתכנן את הזמן מראש כולל את זמני הארוחות. במידה וסדר יום מסוים מפריע לסדר הארוחה, נסו להתכונן מראש על ידי הקדמת הארוחה, אם תהיו בנסיעה קחו צידה ותרמוס לדרך, אם תהיו בישיבה אכלו קודם לכן, וכו'. לעיתים יש צורך אפילו להשתמש בשעון מעורר כדי להיזכר או לרשום ביומן 'זמן ארוחה'.

אור, חום ותאורה
 
אור חזק מהווה גורם להתפתחות כאב ראש אצל חלק מהאנשים, ורבים מודעים לכך ששהייה בחוץ ביום חמסין יכולה להסתיים בכאב ראש. הגורמים לכך הם כנראה השילוב של חשיפה לחום הרב, לאור השמש החזק, ולקרינה מהחום והאור. בנוסף, גם סוגי תאורה מסוימים יכולים לגרום לכאב ראש, במיוחד אור מנורות ניאון ותאורת חדר חזקה וישירה.

המלצות
:
חשיפה לחום: מה אפשר לעשות כדי להימנע מגורמים אלו ניתן ללמוד מהדוגמא הבאה: רבים מאתנו נוהגים בימים חמים ללבוש בגדים קלים, מכנסיים קצרים וגופיות, כדי להקל את עומס החום. אולם, אם נסתכל על מה עושים אנשים החיים במדבר וחשופים הרבה לחום ולאור החזק שם, נראה שדרך ההגנה שלהם היא דווקא להתכסות בבגדים מכף רגל ועד ראש! בהתאם, אני ממליץ למי שגורמים אלו מעוררים אצלו כאב ראש להתכונן לפני חשיפה להם: חבשו כובע רחב שוליים. מטרת הכובע היא להגן על הראש מפני השמש אבל גם למנוע את חדירת הקרינה ככל האפשר. נסו ללבוש בגדים שיכסו את הגוף ויגנו עליכם מפני השמש והאור. לבסוף השתמשו במשקפי שמש כהות ורחבות שמונעות חדירת אור גם מהצדדים. שתייה מרובה בימים אלו עוזרת לגוף לקרר את עצמו ומונעת התייבשות. זכרו, שבימים חמים אין תמיד חשק לאכול ובכל זאת יש להקפיד על סדר הארוחות.
תאורה: גם תאורה חזקה בחדר שלך יכול להיות גורם לכאב ראש והתאמת הסביבה יכולה לעזור במניעת הכאב. אם בחדר בבית או בעבודה התאורה מבוססת על נורות ניאון, אני ממליץ להחליף אותן לתאורה בנורות ליבון רגילות. אם לא ניתן, נסו לכבות את תאורת הניאון ופזרו בחדר 3-4 מנורות שולחן. הכוונה היא ליצור בחדר תאורה עמומה ורכה יותר, ומנורות אלו בהן תהיה נורת ליבון , מכוסה  באהיל, תמנע מכם אור ישיר וחזק.