כאבי ראש הנובעים משרירים
 
אם יש לך כאב ראש, טוב לדעת שהכאב יכול להיגרם לפעמים מדברים שיכולים להגיב לטיפולים לא מסובכים, ושניתן אפילו לבצע לבד. בכתבה זו אציג לפניכם כאבי ראש שנגרמים ממתח שרירי, דרכים לזהות כאבים כאלו ושיטות לטיפול עצמי.

אל אף ששרירי הגוף הם האיבר הגדול ביותר בגוף האדם והם מהווים כ 40% ממשקל הגוף, חלקם בגרימת כאב אינו מוכר תמיד והטיפול בהם נדחק לקרן זווית.  רובנו חווינו על בשרנו את המונח "נתפס לי שריר" והכאב במצב זה מוכר למדי. מצד שני, כאבי שרירים מיוחסים לרוב לגורמים בגב או רגליים, אבל באופן מעשי, בכל מקום שיש שריר יכול להגרם ממנו כאב.
מה מיוחד בשרירי הצוואר והשכמות? הם יכולים להקרין את הכאב לראש, והכאב ייראה כמו מיגרנה.
כאבי השרירים מתאפיינים בשני דברים, שעל פיהם נעשית האבחנה והם מהווים את הבסיס לטיפול: "נקודות מתח" (trigger point) והקרנת הכאב. במצבים מסוימים נוצר בגוף השריר אזור חולני – אזור שבו יש מתח רב. מקום זה יוצר כנראה גירויים לא תקינים שגורמים לתחושת הכאב. בעזרת מישוש עדין של גוף השריר, יכול המטפל המנוסה לזהות אזורים אלו, שיורגשו כמו נקודות קשות בגודל 1-2 סמ'. אלו הן נקודות המתח [מסומנוצת בתמונות ב X]. נקודות המתח מתאפיינות בכך שלחץ עליהן יכול לגרום לתחושת כאב ואי נעימות, בעוד שלחץ על מקומות אחרים בשריר לא גורם לכאב. הדבר השני שמיוחד למצב זה היא הקרנת הכאב. פרט לכאב המקומי, הלחץ על נקודת המתח גורם להקרנת (העברת) הכאב למקום מרוחק מגוף השריר. רבים מאלו שסובלים מכאב ראש, נוטים ללחוץ חזק על המקום שבו הם מרגישים את הכאב, אך במקרים שכאב הראש נובע מנקודת מתח שרירית, המקום הנכון ללחוץ יהיה איפה על השריר עצמו, שמצוי בדרך כלל בקדמת הצוואר, בעורף, בשכמות, או בחלק העליון של הגב. 

שריר הטרפציוס 

כאב ראש שכיח מסוג זה נגרם משריר הטרפציוס [תמונות]. לשריר זה צורת משולש, והוא נמתח משיפולי הגלגלת עד חלקו התחתון של עמוד השדרה כשבצד הוא נקשר אל הכתף. תפקידיו הם להרים את הכתף, למשוך את הראש לאחור ולייצב את הגב והכתף בתנועת
הידיים ובנשיאת משקל. בהתאם, בטרפציוס עלולות להתפתח נקודות מתח במצבים של
נשיאת משקל ביד אחת לאורך זמן, מישיבה ממושכת ללא משענת לידיים, ישיבה מול שולחן גבוה מדי, ואחרים. נקודות מתח בטרפציוס יכולות לגרום לכאב בשכמות, מעל הכתף, ולכאב שיוקרן מהצוואר, דרך שיפולי הגלגלת ויגיע עד למצח.
בגלל שכאב זה הוא חד צדדי וחזק, הוא נקרא לעיתים קרובות, בטעות, מיגרנה.

תמונות: הקרנת כאב משריר הטרפציוס.
הכאב מתואר באדום. נקודת המתח הגורמת להקרנת הכאב ב X שחור.



שריר הסטרנוקלאידומסטואיד [SCM]

שריר אחר שיכול לגרום לכאב ראש במיקום דומה, הוא הסטרנו-קליאדו-מסטואיד. שריר זה מצוי בצדי הצוואר ותפקידו לסובב ולכופף את הראש. השריר מתחיל בקצה עצם החזה, נמתח לצד הצוואר ונקשר לבליטת עצם המצויה מאחורי האוזן. אם מסובבים את הראש לצד שמאל, ניתן למשש ביד ימין את השריר, שנראה כמו מיתר עבה לאורך הצוואר.
נקודות מתח בשריר זה עלולות להתפתח למשל אצל מי שעובד זמן ממושך מול מסך מחשב, הממוקם בצד השולחן, כך שהראש מסובב לצד לזמן ארוך. נקודות המתח בשריר יכולות לגרום לכאב ראש שמוקרן בצורה אופיינית לאזור העורף, מאחורי האוזן, בתוך האוזן, ולכוון הרקה, המצח ומעל העין. 
תמונה: לשריר שני חלקים, שטחי ועמוק. מכל אחד יוקרן כאב למקום שונה.

 
איך מוודאים אם מקור כאב הראש שלך בשרירים?
שבו בצורה נוחה, כאשר השרירים רפויים. כעת אפשר למשש בעדינות את השרירים שתוארו ולנסות למצא בהם אזורי מתח. נקודות אלו יורגשו כמו גושים קטנים ונוקשים בגודל 1-2 סמ'. אם יופעל לחץ על נקודות אלו ייגרם כאב שיהיה בתחילה מקומי, אך עלול גם להתפשט ולהקרין לפי המהלך האופייני של אותו שריר.


הטיפול בכאבי הראש משרירים
קודם כל יש להימנע מהתנוחה הגורמת למתח בשריר. אם הכאב נובע משריר הטרפציוס, כדאי להקפיד לעבוד ולעמוד בתנוחה שבה הכתפיים רפויות אינן מורמות. התאם את גובה משענות הידיים בכסא לתמיכה במרפקים עד שהכתף לא תהייה גבוהה או נמוכה מדי. בתמונה: דוגמה לטיפול בשריר הטרפציוס: שינוי ישיבה. תמיכת המרפקים על ידי משענת גבוהה יותר מורידה את המתח בשריר.
תיק כבד הנישא בעזרת רצועה התלויה על הכתף עלול להחמיר את המתח בשריר. במצב כזה אפשר לנסות להשתמש בתרמיל בעל רצועות רחבות, הנישא  בצורה שווה על ידי שתי הכתפיים.

 כאשר יש רושם שמקור הכאב הוא בשריר הסטרנו-קלאידו-מסטואיד, יש לדוגמא 
להתאים את סביבת העבודה לתנוחה, כך שהראש יהיה במנח ישר אם מסתכלים לפנים, וכשכותבים, לא תהייה זווית חדה מדי בין הראש והצוואר לאורך זמן. לדוגמא, תנוחת הקריאה שבתמונה גורמת למתח מצטבר בשריר, שעלול עם הזמן לגרום להתפתחות נקודות מתח בשריר. המתח מוקל עם תיקון התנוחה בעזרת כריות.
  
יש לעיתים צורך למנוע התפתחות נקודות מתח בשריר על ידי ייצוב תנוחת השינה. כאשר הראש נשמט לצד בזמן השינה עלול להתפתח מתח בשריר והוא נמנע על ידי ייצוב הראש בעזרת כריות:




 
סיבות נוספות לכאב שרירי מתגלות לפעמים בבדיקה הרפואית, כמו עקמת של עמוד השדרה או אי שיויון באורך הרגליים. אלו גורמים לעימוד לא ישר של האגן, או הכתפיים, שמביא לחוסר איזון במתח השרירי בין שני צדי הגוף, ולכאב. במקרים אלו אני נעזר בטיפול במדרסים שיכולים להביא לאיזון העמידה ובלימוד טכניקות להרפיית שריר כמו פיזיוטרפיה, שיטת פלדנקרייז, עיסוי, ואחרות.
 
טיפול עצמי בכאבי הראש משרירים
אל תהססו לנסות את השיטה הבאה כדי להפחית את המתח בשריר הפגוע. הכניסו מספר קוביות קרח לשקית אטומה [או שקית ירקות קפואים] ועטפו אותה במטלית לחה. שבו בנוח והניחו את הקומפרס הקר על נקודות המתח בשריר, למשך דקה אחת. עכשיו יש למתוח בעדינות את השריר. לטרפציוס, הרם את היד בצד הכאב לפנים, את היד השניה הנח מאחורי הזרוע ומשך בעדינות למשך 20 שניות. לשריר הצוואר, לאחר הנחת הקומפרס, סובבו בעדינות את הראש לצד אחד והישארו בתנוחה זו 20 שניות. חיזרו על הפעולה 3 פעמים, בבוקר בצהרים ובערב. אם הקור מפריע, אפשר להשתמש בקומפרס חם, או לחילופין קר וחם.
 
טיפול בנקודות מתח שריריות
אם הטיפול העצמי לא עזר לך, השלב הבא יהיה לטפל בנקודות המתח בצורה ישירה. אני מעדיף לטפל ישירות בנקודות המתח על ידי הזרקת חומרי הרדמה לתוכן. לפעולה זו השפעה חזקה על המקור לכאב ובטיפול נכון ולאורך זמן ניתן להגיע לתוצאות משביעות רצון. ניתן לשימוש למטרה זו גם ברעלן הבוטולינום [בוטוקס], הגורם להחלשה זמנית של השריר ולהקלה בכאב לתקופה ארוכה.
שיטות טיפול רבות אחרות מכוונות להביא גם להקלה במתח שרירי. דיקור במחטים, כירופרקטיקה, שיטת אלכסנדר, ביופידבק, הרפיה, ואחרות. כדאי לזכור, שלפני פניה לטיפול מסוג כלשהו, יש לאבחן נכונה מהו מקור הכאב ולהתאים את הטיפול לאבחנה.

 בסך הכל, אין סיבה היום להמשיך לסבול מכאב ראש. בטיפול קפדני וסבלני, ניתן להגיע לשילוב הנכון בשבילך, ולצמצם בצורה ניכרת את הסבל מכאב הראש.